Penang Gateway !! #kroni

Do u miss me?? HAHA..

Aku nk share pasal cuti baru-baru ni.. Al kisahnya mula2 macam dah tak jadi g Penang, dah hambar masa tu sbb asik cakap jem2 tetiba tengah lepak2 rasa cam nak langgar je g sana. Perasaan excited tu macam nk gerak sekarang je HEHE.. Sbb bukan senang nk plan last minit ni ada je y xdapat join.

Kebetulan time tu ada membe yang nk balik Penang, dia ajak plak singgah rumah dia dulu tido semalam. So lepas lepak petang tu balik kemas2 beg mcm nk g lama kan padahal kemas 1 beg je HoHo.. Kitaorg gerak dari KL dalam kul 12am, 29 Jan 2017.

Kitaorg ada la singgah kat R&R Tapah minum2 jap bagi cerah bijik mata driver. Aku tido sedap je kat belakang. Dalam setengah jam cam tu kitaorg gerak.. So far jalan memang xjem maybe sebab gerak lewat atau org dah ramai cuti awal. Alhamdulillah dalam kul 5.30am dah sampai rumah mbe kitaorg, dah sampai tu terus beradu bangun2 dah tengah hari HeHe..

Sebelum masuk penang aku singgah kedai makan mee udang yang pemes kat sungai dua. Next blog aku tag nama dia kat sini. Dia punya udang perghhhh!!! tapi disebabkan aku kena pantang Mee, aku pun makan la bihun. Sedap beb! Korg kena cuba sebelum masuk Penang.

Dah kenyang macam ular sawa, rasa cam ngntok pulak kan. HeHe.. Panas terik pulak masa tu, mata kuyu je la.. Kami teruskan pejalanan masuk Penang naik feri. Nasib kami baik sebab nk beratur naik feri tu kejap sangat. Xla rasa berjam2 beratur nak masuk feri. Rasa gak pelik nape la xjem, biasanya mesti dah berjam2 melangut dalam kereta & sanggup lagi naik jambatan tapi kali ni rasa smooth je feeling nak naik feri. Tibanya di atas feri aku pun dengan kalutnya nak turun dari kereta sbb nak feeling tourist duduk depan2 HaHa.. (FYI, aku memang jenis excited sikit bab bejalan ni).

Plan mulanya nk g Bukit Bendera , tapi tengok waze semua jalan warna merah 😂😂 tengok jam dah nak lewat petang takot xsempat pulak nak main basikal kat Street Art Penang so kitaorg decide nak g main basikal je petang tu (xsempat nak feeling atas bukit bendera..HuHu), sokayy best jugak pusing2 kat Armanian Street tu. Best part is aku dapat naik basikal yang xpayah kayuh pun, ada pedal macam moto pulas je basikal tu dah jalan.. Tapi xla laju mcm naik moto biasa.. Kaki pun xlenguh HaHa.. The next blog aku akan cerita pasal Street Art kat korang.

Sebelum hantar basikal tu kitaorg singgah kedai mamak tepi jalan makan nasi lemak, nasi dia sedap sangat. Tapi xingat kat lorong mana, area2 situ jugak la bedepan dengan jalan besar. Semua dah kebulur time tu. Penat mengayuh kot 😁 .. Makan ala kadar je sbb banyaj tempat lagi nak singgah.

Dah kenyang isi perut, next kitaorg makan kerang kat Padang Kota Lama.. Kat situ yang pemes korg kena try Pasembor Hussain. Masa tu kitaorg xtry pun sbb perut dah penuh dengan nasi lemak. terasa macam nak termuntah pulak. Kat situ memang org ramai gila, so u gais kena pandai2 la cari meja. Nampak je org macam dah abis makan cepat2 pegi rapat sebab nk book meja HeHe.. Kadang2 ada yang xnak bagi org duduk padahal dah abis makan pun. Nasib baik la kitaorg senang dapat meja..

Settle bab makan, kitaorg rush nk g batu ferighi pulak nak feel nightlife kat sana. Kitaorg park kat depan roomies then bejalan kaki dalam nite street tepi jalan tu beli apa2 yang patut untuk bawak balik KL. Kitaorg chill malam tu kat Bora Bora Sunset (aip xbukak botol pun) just chill dgr muzik & main game hehe.. Aku penah review sebelum ni kalau lepak situ mostly kena bukak botol. Act boleh je kalau nk lepak2 situ sbb cafe dia btul2 depan pantai. So korg janganla nk try bukak2 botol pulak. Kang xpasal2 mabuk HeHe!!.

Semua dah lunyai kitaorg pun gerak balik keluar dari Penang lalu jambatan benti tepi jap amek gambar.. Aip xbalik rumah lagi, singgah pulak makan nasi kandar. Xamek pulak gambar time tu, kedai dia tepi jalan je macam warung. Orang cakap Nasi Kandar Beratur.. Memang beratur pun lagi malam lagi ramai..

Pukul 3 pagi baru sampai rumah.. Haa kau nk bejalan sangat kan. Actually kalau tido dalam Pulau lagi best. Tapi sebab takot nak keluar esok jem so we decide tumpang tido rumah Ah Seng je (bukan nama sebenar).

30 Jan 17 - Goodbye Penang. Sebelum balik dapat rasa jugak rasa air tangan bonda masakan kampung. Kitaorg makan tengah hari dulu kat rumah dia. Yang paling best gulai dia perghhh bukan macam gulai mamak tau.. Rasa dia memang superb rasa mcam nak tapau bawak balik tapi segan nak mintak HeHe.
Mohon Terliur... 😋😋

Xpuas hati kemarin lalu kat Roja Tonggek dia tutup.. Hari ni nak balik kitaorg singgah jugak nk merasa. Nanti aku share kat next blog apa y special rojak ni. Meneruskan perjalanan dari Utara-Selatan tiba-tiba stuck dekat Sg.Perak (omaigattt xbegerak)😥😥 .. End up kitaorg masuk Ipoh try Nasi Vanggey .

Nasi Vanggey Ipoh Mali

Lepak la situ dalam sejam dengan hujan lebatnya lagi la jalan jemmmss gila.. Dalam ipoh pun stuck then tekak rasa nk mengopi pulak, berenti pulak kat Thumb's Cafe . Apa yang menarik kat situ, kedai dia mmg old school gila. kalau xsilap dia guna bangunan sekolah lama yang kayu tu dia jadikan cafe yang memang rare kat Ipoh. Kalau malam pun nampak lawa, waktu siang lagi la kan.

Thumb's Cafe, Ipoh

Ingatkan nk mengopi je, HeHe..

Kopi O, (recommended)

Lama jugak stuck kat dalam tu sebab hujan lebat xboleh nk lari g kat kereta pun. 2 jam jugak chill kat situ and last kitaorg gerak time tu dah kul 12am & guess what! jalan still jem. Tengok waze merah je jalan. Tapi nak tunggu kul berapa nk sampai kan, so gerak jugak la. Perjalanan kami dari Ipoh-KL mengambil masa dalam 4 jam.. HuHu.. Betul2 lunyai masuk je rumah mandi2 terus tepenyek atas tilam tu sesedar nya dah siang. HeHe.. Actually moment bila travel ramai2 ni excited dia tu lain macam. Even penat cam mana pun tapi semua macam layan je hilang rasa penat tu. Begitulah short vacay dari geng Kroni.. Jangan lupa #kroni..

Lepas ni aku share next vacation pulak eh.. Jangan lupa subcribe klu korg suka 💕💓 ..